Vragen? Bel ons 0172 - 760 100

Wat is ziekteverzuim?

Ziekte komt in ieder bedrijf voor. Of het nu gaat om een korte griep of een langdurige ziekte, het is te allen tijde vervelend voor zowel werknemer als werkgever. Als ondernemer wil je dan ook het ziekteverzuim zoveel mogelijk terugdringen of zelfs voorkomen! Maar wat is ziekteverzuim precies? En hoe pak je dit aan in jouw bedrijf? Dat vertelt Trendel arbodienstverlening & advies je graag!

Wat is ziekteverzuim precies en wanneer is hier sprake van?

Ziekteverzuim betekent letterlijk ‘het verzuimen (het iets niet doen wat je wél moet doen) van werk als een gevolg van ziekte‘. Het woord ‘ziekteverzuim’ klopt dus eigenlijk niet helemaal. Iemand verzuimt namelijk van werk, niet van ziekte. Bovendien zouden de woorden ‘ziekte’ en ‘verzuim’ moeten worden losgekoppeld van elkaar, omdat ziekte niet in alle gevallen tot verzuim leidt. Denk hierbij aan werknemers die ondanks ziekte nog steeds doorwerken. Daarnaast ontstaat verzuim op de werkvloer niet alleen door ziekte. De oorzaak kan bijvoorbeeld ook bij een privésituatie liggen. Echter wordt er in deze gevallen ook vaak gesproken van ‘ziekteverzuim’.

Ondersteuning van Trendel bij ziekteverzuim!

Wat is ziekteverzuim?

Net als ieder bedrijf is de kans groot dat ook jouw bedrijf met verzuim heeft te kampen. Voor het aanpakken van verzuim ben je bij Trendel aan het juiste adres! Wij kunnen je niet alleen ondersteunen met het verminderen van het huidige ziekteverzuim, maar ook met preventie van verzuim in de toekomst. Dit doen wij door aan de hand van de situatie in jouw bedrijf een passend ziekteverzuimbeleid op te stellen.  Met aandacht voor de cijfers, maar vooral voor de mensen binnen jouw bedrijf. Zodat een beleid ontstaat dat juist is volgens wet- en regelgeving en conform de AVG-richtlijnen, maar vooral ook past bij jullie bedrijf en meewerkt aan de gestelde doelen!

Wij kijken naar de mogelijkheden die er (nog) wel zijn of komen en niet naar de onmogelijkheden van iemand. Maar die knop om krijgen, vergt aandacht en meestal tijd van zowel arbodienst, werkgever als natuurlijk de werknemer zelf.

Succesvolle reintegratie

Een succesvolle reintegratie hangt af van de samenwerking tussen werkgever, de arbodienst en de betreffende medewerker. Een goede samenwerking voorkomt ruis.  De werkgever zorgt voor de juiste en complete achtergrondinformatie, neemt zijn verantwoordelijkheid en zorgt voor de juiste vraagstelling aan de bedrijfsarts. De werknemer draagt verantwoordelijkheid voor de regie over zijn eigen leven. De adviseur van Trendel zorgt voor de benodigde/gewenste ondersteuning en coacht zo nodig werkgever en werknemer om dit proces goed te laten verlopen. 

Samen werken aan een gezonde werkomgeving?

Wil jij samen met Trendel het ziekteverzuim binnen je bedrijf verminderen? Neem dan contact met ons op! Ons team van specialisten staat voor je klaar.

Volg ons ook op Facebook en LinkedIn en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!

“Bouwen op én met elkaar….ook als het gaat om inzetbaarheid van onze medewerkers. Met de deskundigen bij Trendel werken we prettig samen om op een betrouwbare en persoonlijke manier invulling te geven aan onze re-integratietrajecten.”

Yvonne Schoneveld HR-manager
Ouwehand

Onze speerpunten

  • Persoonlijk
  • Snel schakelen
  • Maatwerk oplossingen

Stel uw vraag aan ons team

Om deze website goed te laten werken en onze website te kunnen optimaliseren op uw beleving plaatsen wij kleine bestanden op uw computer (zogenoemde cookies) en analyseren wij het websitegebruik. Een zeer groot deel van de websites doen dit. Nieuwe wetgeving verplicht ons u hiervoor toestemming te vragen. Klik op 'Ik ga akkoord' om toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Lees meer over cookies